Ik heb de afgelopen maanden een belangrijke overeenkomst tussen veel MKB-ondernemingen en werkzoekenden ontdekt: Ze kunnen alles! Administratiekantoren willen voor iedereen werken, internetdienstverleners verlenen elke dienst die je wilt en aannemers nemen van alles aan. Hetzelfde geld voor administrateurs, marketeers en bouwers die een baan zoeken. Dat is een gemiste kans, want juist op basis van je specialisatie kan je het verschil maken en in minder tijd betere opdrachten binnen halen.

Om het kort te houden: We zijn niet op zoek naar alleskunners. Als opdrachtgever ben ik in de meeste dingen al voorzien. Ik heb al een accountant, ik ken al een advocaat, ik ken al een aannemer en ik heb al een marketingbureau. Als u in uw acquisitie zich voorstelt als generalist landt u in de bak met minimaal 200 gelijkwaardige bedrijven. De kans dat u daarin boven komt als ik na verloop van tijd van partij wil wisselen is daardoor kleiner dan vijf promille. Daarnaast loop je het risico in een prijzenslag terecht te komen, want als iedereen een gelijkwaardige dienst aanbiedt gaat uiteindelijk het tarief de doorslag geven.

Liever praat ik met een specialist die een duidelijk waardepropositie doet. Want veel eerder dan dat ik een nieuwe vaste relatie zoek, zoek ik actuele kennis. Bijvoorbeeld een belastingadviseur die zich specialiseert in BTW, of een aannemer die alleen dokterspraktijken wil bouwen. Dan wordt het interessant. Als je goed bent in je specialisatie kan je mij (en mijn netwerk) waarschijnlijk een beter aanbod doen dat de generalist die het wiel opnieuw moet uitvinden.

Hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor werkzoekenden. We zijn zelden op zoek naar een alleskunner. Ons bedrijf kan namelijk al alles. We zoeken iemand met een specialisme dat onze kennis en kunde verdiept. Om succesvol te worden moet je bepalen waar je de meeste waarde toevoegt en vooral besluiten waar je niet wilt werken.

Gelukkig is het eenvoudig op te lossen; Onderzoek eens met een positief-kritische buitenstaander waar jouw toegevoegde waarde zit. Met meer inzicht in jouw kwaliteiten kan je een betere propositie doen en vooral efficiënter op zoek naar die nieuwe opdracht of baan. Het geeft ook rust, want iemand die niet alles kan mag zich concentreren op zijn eerste viool en hoeft niet de tweede te spelen.